Metaverse

Metaverse – nowy wirtualny świat

Metaverse, to wirtualny „równoległy” wszechświat. Znajduje się w nim wszystko, z czym spotykamy się na co dzień, a ludzie są w nim reprezentowani przez specjalne awatary. Ten nowy termin, który pojawia się na pierwszych stronach gazet- jest przyszłością internetu, a potencjał biznesowy jest ogromny. 

Geneza świata wirtualnego… fantasy

Początki świata wirtualnego sięgają literatury science fiction. Jako pierwszy opisał go Neal Stephenson w 1992 roku, w swojej powieści „Zamieć (Snow Crash)”. Głównymi bohaterami książki są awatary – cyfrowe odpowiedniki realnych postaci. Można śmiało powiedzieć, że przedstawia on świat, w którym ludzie prowadzą swoje drugie, alternatywne życie.

Świat trójwymiarowy opiera się głównie na technologii rozszerzonej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości (VR). W Metaverse spotkasz wiele znanych osób, jak gwiazdy pop, muzyki, biznesmenów, jak również zwykłych ludzi. Awatary, które reprezentują ludzi w tym świecie, można dowolnie modyfikować. Mogą wyglądać tak, jak sobie zażyczysz – to Twój twór. Czyż to nie brzmi wspaniale?

Metaverse – perspektywa światowych firm

Obecnie światy 3D generują ogromne zyski. Platformy Metaverse przeżywają boom, który często porównuje się do dotcomów sprzed 20 lat. Przykładem może być Facebook, który przekształcił się w META. Mark Zuckerberg głośno mówi o swojej wizji stworzenia własnego Metaverse na tej platformie. Aby do niej dołączyć, konieczny będzie zakup specjalnego headsetu, który ma być przystępny i intuicyjny w obsłudze, nawet dla laików. Zyski będą pochodzić z reklam i handlu, a użytkownicy będą właścicielami przestrzeni i przedmiotów w tym świecie. Na pełną realizację tej wizji będziemy musieli jeszcze poczekać kilka lat, ale już teraz widać, że Zuckerberg kształtuje cyfrową przyszłość.

Nie tylko CEO Facebooka podąża za tym trendem. Metaverse wprowadza nowy wymiar do Internetu, a światowe marki i firmy już szukają w nim swojej roli. Na bazie Metaverse powstał nowy rodzaj marketingu: D2A. Gucci sprzedaje wirtualną torbę w Roblox drożej niż prawdziwą, wirtualne Jordany od Nike są dostępne we Fortnite, a linię Coca Coli znajdziesz w Decentraland.

Prekursorami tego trendu są również popularne gry video, takie jak Minecraft, Roblox, Fortnite i Animal Crossing. Społeczność tych gier liczy ponad 2 miliardy ludzi! W trakcie pandemii COVID-19 zainteresowanie nimi jeszcze bardziej wzrosło, co spowodowało, że spotkania, aktywności, śluby i biznesy przeniosły się do świata cyfrowego.

Meta (Facebook), Microsoft, Nvidia i Apple przedstawiają nam nową wizję Internetu przyszłości. Ich celem jest stworzenie wirtualnego odpowiednika każdego miejsca na świecie, nawet zakładów produkcyjnych. Na przykład Bentley Motors Limited, we współpracy z Nvidia, stworzył bardzo dokładne odwzorowanie swojej fabryki za pomocą VR. Dzięki sztucznej inteligencji, maszyny produkcyjne uczą się i wykonują proste symulacje.

Nie można tu pominąć Apple, które ma nieco inne podejście, koncentrując się na rzeczywistości rozszerzonej (AR). Firma opracowuje hologramy, które mają pojawiać się w rzeczywistej przestrzeni, dążąc do rewolucji w mediach społecznościowych i służbowych spotkaniach. Jak widać, każda firma ma inną wizję Metaverse, ale łączy je jeden cel – rozszerzona lub wirtualna rzeczywistość, która pozwoli nam załatwiać wiele codziennych spraw bez wychodzenia z domu.

D2A – nowy marketing

D2A, czyli direct to avatar, to nowy rodzaj marketingu, który zyskał popularność wraz z rozwojem Metaverse. Ten nowy nurt marketingowy jest ściśle związany z technologią blockchain i NFT. Obecne trendy są trudne do zignorowania, dlatego oprócz nowych technologii związanych z Metaverse, powstają również nowe odgałęzienia znanych branż. Przed nami rewolucja na wielu płaszczyznach.

Metaverse & blockchain

Aby cały ekosystem wirtualnego świata funkcjonował efektywnie, konieczne będzie zastosowanie technologii blockchain. Rozwój łańcucha bloków będzie postępować równolegle z popularyzacją rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości, czyniąc nasz dotychczasowy świat znacznie wygodniejszym. Rozproszony rejestr można zastosować w wielu sektorach rynku, co podniesie bezpieczeństwo i prywatność w Metaverse. Dodatkowo, transakcje będą miały niski koszt, będą szybkie i przejrzyste. Blockchain zmniejsza także lub całkowicie eliminuje opłaty dla pośredników. Na przykład, kupując wakacje w Metaverse za pomocą łańcucha bloków, możemy być pewni, że nasze pieniądze trafią bezpośrednio do właściciela hotelu – szybko i bezpiecznie. My zaś, bez stresu, będziemy mogli cieszyć się wypoczynkiem. To tylko jedna z wielu możliwości zastosowania łańcucha bloków w nowym świecie. Przykładów można by mnożyć.

VR – technologia nowej rzeczywistości

Dziś wiemy, że dzięki nowym technologiom jesteśmy w stanie zrobić znacznie więcej, niż nam się wydawało. Nauczanie przenieśliśmy do Internetu, a wiele branż umożliwiło zdalne spotkania i pracę online, opierając się na prostych transmisjach audio/wideo. Jednak Metaverse przeniesie te doświadczenia na wyższy poziom. Handel i marketing będą kolejnymi obszarami gospodarki, które ulegną znaczącym zmianom dzięki wirtualnej rzeczywistości, wzmacniając także sprzedaż internetową. Na przykład, H&M otworzyło swój pierwszy sklep w Metaverse, dokładnie w CEEK City, gdzie kupione ubrania można nosić wyłącznie w wirtualnej rzeczywistości, ale ich odpowiedniki znajdziesz również w stacjonarnych sklepach. Podobne plany mają Nike i Adidas. Dzięki istnieniu dwóch równoległych rzeczywistości pojawią się również nowe przestrzenie na reklamę.

Czy to chwilowa moda?

Krytycy uważają, że boom na Metaverse to chwilowa moda, porównując go do bańki NFT lub utopijnego krajobrazu stworzonego przez Zuckerberga. Nie dostrzegają zmiany, która już się dokonuje i przyniesie wiele korzyści, zwłaszcza dla przedstawicieli pokolenia alfa. Widać to wyraźnie w grach. Dla pokolenia alfa gry i otaczający je świat stanowią całe życie towarzyskie. Po co przewijać Facebooka czy sprawdzać Instagram, kiedy można wędrować po górach w wirtualnej rzeczywistości?

Na tę przyszłość stawiają także wielkie korporacje i firmy technologiczne. Na przykład, Sony zainwestowało 200 milionów dolarów w Epic Games, twórców Fortnite. Z kolei Bonson Protocol zapłaciło aż 700 000 USD za wirtualną działkę w Decentraland, na której planuje wybudować swoje centrum handlowe. Czy to chwilowa moda? Krytycy prawdopodobnie nie przeanalizowali dokładnie dostępnych danych.

Podsumowanie

87% pokolenia Z i 83% millenialsów gra w gry wideo, jednocześnie korzystając z przestrzeni cyfrowej na smartfonach, konsolach czy komputerach. Ponad 65% post-milenialsów wydaje pieniądze w grach, kupując na przykład skórki. Liczba cyfrowych portfeli zakładanych w ekosystemach Metaverse wzrosła od 2021 roku dziesięciokrotnie. Kapitalizacja tego rynku jest szacowana na 30 miliardów dolarów. Cóż, liczby mówią same za siebie.

Wymieniaj złotówki na kryprowaluty i odwrotnie bez ograniczeń!

Skontaktuj się z nami!

#Zapraszamy na konsultacje

– bądź bliżej swoich celów z Green Finanse