Z tego artykułu dowiesz się:

airdrop

Na czym polega Airdrop kryptowalut?

Dla większości traderów najważniejszym celem jest osiągnięcie zysku z inwestycji. Ciekawym zjawiskiem jest fakt, że istnieją sposoby, które umożliwiają szybkie zwiększenie stanu portfela kryptowalutowego bez większego wysiłku. Airdrop jest przykładem takiego narzędzia, który pozwala na dodatkowe zasilenie portfela kryptowalutowego. Ale jak zdobyć airdropy kryptowalut i na czym właściwie polega to zjawisko?

Co to są airdropy?

Airdrop to istotna strategia marketingowa, która polega na przekazywaniu darmowych monet lub tokenów na adresy portfeli członków społeczności związanej z danym projektem blockchainowym. Airdropy są udostępniane bezpłatnie lub w zamian za niewielkie działania, takie jak np. udostępnienie postu firmy na platformach społecznościowych, subskrypcja newslettera, udział w mediach społecznościowych projektu, uczestnictwo w quizach lub wypełnianie ankiet. Warunki i procedury airdropów są zawsze jasno określone w regulaminie danego projektu blockchain.

Zazwyczaj projekty kryptowalutowe mają pewną ilość tokenów, które rozdają ludziom. Wykonując określone zadania, możesz – ale też nie musisz! – stać się uprawniony do otrzymania takiego tokena.

Jak przebiegają airdropy?

Głównym celem takich darmowych dystrybucji jest wzmacnianie danego projektu. Dzięki nim można zwiększyć świadomość na temat kryptowalut oraz dotrzeć do szerszego grona osób, co ma szczególne znaczenie w kontekście Initial Coin Offering (ICO).

Zazwyczaj airdropy są reklamowane na stronach internetowych projektów, platformach mediów społecznościowych oraz na kryptowalutowych forach. Jak już wspomniano, aby otrzymać airdrop, uczestnik musi wykonać określone zadanie związane z projektem.

Rodzaje airdropów

Standardowe

W przypadku standardowych airdropów wystarczy wyrazić zainteresowanie danym projektem, podając adres portfela, na który mają zostać przesłane otrzymane tokeny. Ilość tokenów w standardowych airdropach jest zazwyczaj ograniczona, dlatego czas jest tutaj istotnym czynnikiem.

Bounty Airdrop

Uczestnik musi wykonać określone zadania, często związane z podnoszeniem świadomości na temat danego projektu lub jego promocją. Zadania mogą obejmować udostępnianie postów o projekcie na mediach społecznościowych lub oznaczanie firmy. Nagrody w bounty airdropach mogą być przyznawane za polecanie projektu innym osobom lub za znalezienie błędów.

Airdropy dla już posiadających

Są ukierunkowane na istniejących posiadaczy tokenów danego projektu, jednak mogą nie motywować do zdobywania ich kolejny raz.

Ekskluzywne airdropy

Uczestnictwo jest zarezerwowane dla wybranych osób, co sprawia, że czują się one wyjątkowe. Osoby uczestniczące są wybierane na podstawie określonych kryteriów, takich jak czas zaangażowania w projekt.

Loteria

Projekt określa liczbę airdropów, a użytkownicy biorą udział w losowaniu, zdobywając bilet poprzez różne sposoby, takie jak posiadanie tokenów czy wyrażanie zainteresowania projektem. Udział w losowych airdropach może być ryzykowny, ale dodaje elementu emocji dla uczestników.

Jak działa Airdrop?

Cały proces airdropu zaczyna się od decyzji projektu o przeprowadzeniu takiej dystrybucji. Powody mogą być różne: reakcja na zmiany na rynku, wprowadzenie Hard Forka w sieci blockchain lub po prostu zachęta dla potencjalnych inwestorów. Po pierwsze, firma musi zdecydować, w jaki sposób przeprowadzi airdrop.

Następnie projekt rozpoczyna kampanię informacyjną, ogłaszając nadchodzący airdrop i zachęcając użytkowników do udziału. Taka kampania zazwyczaj jest prowadzona na platformach mediów społecznościowych, aby zwiększyć świadomość i zachęcić ludzi do wzięcia udziału w akcji.

Informacje o airdropach często są rozpowszechniane za pośrednictwem mediów społecznościowych. Jeśli chcesz być na bieżąco z takimi wydarzeniami, warto śledzić nowe projekty na Twitterze lub zapisywać się do newsletterów, aby nie przegapić okazji do uczestnictwa w airdropach.

Zalety i wady airdropów

Istotnym atutem airdropów jest możliwość wyróżnienia się projektów w konkurencyjnym świecie kryptowalut, co może przyczynić się do sukcesu danej kryptowaluty.

Kolejnym korzystnym aspektem jest nagradzanie lojalnych uczestników projektu, co sprzyja szybszej dystrybucji nowego tokenu.

Jednak niezaprzeczalną wadą jest występowanie oszustw (scamów). Wiele projektów po przeprowadzeniu airdropu wymaga od użytkowników podania swoich kluczy prywatnych lub połączenia portfela z podejrzanymi źródłami, co może prowadzić do utraty dostępu do środków.

Czasami airdropy mogą naruszać przepisy prawne, zachęcając inwestorów do zakupu większej ilości tokenu w zamian za obietnicę kolejnych airdropów, co zwiększa podaż tokenu na rynku i obniża jego wartość.

W niektórych przypadkach airdropy mogą być postrzegane jako oznaka niskiej jakości projektu, gdyż niektóre projekty opierają się na dawaniu darmowych tokenów zamiast koncentrować się na tworzeniu wartości.

Ostatnią istotną wadą jest fakt, że airdropy mogą okazać się bezwartościowe, jeśli nie ma możliwości handlu nimi na publicznych giełdach. Brak planów wprowadzenia tokena na giełdę może uczynić airdrop bezużytecznym, choć może to być wynik wczesnego etapu projektu.

Przykłady Airdropów

Pierwszym znanym airdropem był ten związanym z projektem AuroraCoin (AUR), który miał miejsce w marcu 2014 roku. Jego celem było stworzenie cyfrowego aktywa dla Islandii.

Skupmy się teraz na bardziej współczesnych przykładach airdropów.

Gas DAO, założone w 2021 roku, przeprowadziło airdrop dla osób, które wpłaciły określoną ilość środków na gaz w sieci Ethereum. 55% tokenów Gas DAO trafiło do 634 429 portfeli uczestników.

OpenDAO rozdało tokeny swoim użytkownikom, posiadaczom NFT, w oparciu o ich aktywność na platformie OpenSea.

Kraj Salwador, znany z adaptacji Bitcoina, również przeprowadził airdrop. Bitcoiny rozdawano za instalację oficjalnego portfela kryptowalutowego, stworzonego przez rząd Salwadoru.

Projekt Uniswap przeprowadził airdrop swojego tokena UNI dla użytkowników DEX (decentralizowanych giełd) w 2020 roku. Ponad 250 000 kont otrzymało po 400 UNI!

Symbol, projekt blockchainowy, zdecydował się na airdrop dla swoich HODLerów, czyli osób, które posiadały co najmniej 100 tokenów XEM. Każdy z uprawnionych HODLerów otrzymał dodatkowe tokeny w stosunku 1:1.

Bitcoin Rhodium, mimo nazwy sugerującej związek z Bitcoinem, nie ma z nim nic wspólnego. Projekt przeprowadził airdrop, podczas którego rozdał 2,1 miliona tokenów XRC. Aby zakwalifikować się do airdropu, użytkownicy musieli przechowywać tokeny XRC w swoich portfelach przez trzy miesiące.

ARCS, projekt blockchainowy dla infrastruktury danych w dziedzinie księgowości, przeprowadził airdrop polegający na rozdaniu 25 tokenów ARX pierwszym 200 osobom, które zarejestrowały się na ich platformie.

Przykłady airdropów są liczne i różnorodne. Opisując je wszystkie, można by stworzyć osobną lekcję na ten temat, a i tak pewnie nie wyczerpałoby tematu.

Podsumowanie

Airdropy stanowią efektywną strategię dla nowych firm w świecie kryptowalut. Pozwalają im ustalić swoją pozycję na rynku oraz dostarczyć istotne informacje użytkownikom. Niemniej, mimo że airdropy przynoszą wartość i są często postrzegane jako darmowe środki, należy zachować czujność wobec potencjalnych oszustw z nimi związanych.

Wymieniaj złotówki na kryprowaluty i odwrotnie bez ograniczeń!

Skontaktuj się z nami!

#Zapraszamy na konsultacje

– bądź bliżej swoich celów z Green Finanse